Informatie
ę 2016, Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel (LOMT)
LUCHTVAART- & OORLOGSMUSEUM TEXEL
Museum
De Mok
De Vlijt
Luchtoorlog
Assen
Georgiers
Algemeen
Home
Algemene luchtvaart
Voor het Luchtvaart- en Oorlogsmuseum Texel heeft tot in september 2010, als 'poortwachter', een Lockheed Starfighter gestaan. Dit vliegtuig is de voorganger van de F-16 die nu in gebruik is bij de Koninklijke Luchtmacht. Starfighters waren regel-matig te zien bij De Cocksdorp tijdens oefeningen op de Vliehors bij Vlieland. In het museum wordt naast de luchtvaartgeschiedenis van Texel, op bescheiden schaal aandacht besteed aan de Algemene Luchtvaart.
Zo hebben wij een replica van een zweefvliegtuig van Otto Lilienthal en het eerste vliegtuig waar Anthonie Fokker mee vloog, "de Spin". Dankzij een schenking van de Familie van Dijk uit Haarlem hebben wij de beschikking over een unieke collectie zelfgebouwde vliegtuigmodellen van hun vader, waaronder de Koolhoven "Dikke Dirk", de Pander "Postjager", de 12 motorige Dornier DO-X en de watervliegtuigen waar de BOAC, de voorloper van British Airways, het transatlantische postverkeer mee begon.

Verder hangt aan het plafond de PH-COR, een eenvoudig kistje dat het eerste bouwsel was van Cor Dijkman Dulkes. Aan de hand van meerdere foto's wordt in een overzicht het werk getoond van deze productieve amateur vliegtuigbouwer. De geschiedenis van de Luchtvaart op Texel krijgt ook de nodige aandacht, wat te zien is in twee maquettes waarbij ook de KLM niet wordt vergeten. Daarvan worden verschillende modellen getoond zoals de Fokkers F-VIIa, F-XXXVI en F-XXII en de Douglas DC-2, allen gemaakt door Theo Witte en Cees Daalder. Ook zijn er meerdere modellen van de DC-3 te bewonde-ren, waarvan er velen in gebruik zijn geweest bij o.a. KLM en MartinAir. In de strenge winter van 1963 werden door DC-3 's van Martin Air Charter vluchten naar het door ijs ge´soleerde Texel uitgevoerd om gestrande bootpassagiers over te vliegen. U ziet ook een model van de Lockheed Constellation L1049 PH-LKY waarmee de Texelse boord-werktuigkundige Cor Kievits vloog en een vliegramp overleefde toen het op 5 September 1954 in de rivier de Shannon in Ierland neerstortte.

Voor ge´nteresseerden in oude en modernere vliegtuigmotoren hebben wij een Franse Salmson 9AD.R 60 CV, de Praga-B motor van een Scheldemus, een P&W Wasp Junior (R985), de PZL (Scvetsov) Asz-622 een verdere ontwikkeling van de Wright Cyclone nu gebruikt op de Antonov AN2 en een Rolls Royce Griffon MK74 motor, opvolger van de beroemde Merlin. Aan straalmotoren staan er de Allison J35 Turbojet en een General Electric J79-GE 111a de motor van een Starfighter. Ook staan er motoren die uit zee zijn opgevist door de Texelse kotters waaronder die van een Bristol Beaufort (de P&W Twin Wasp R1830), van een Halifax B.II of B.V (de R.R. Merlin MK XX) en van een Dornier 215 (de Daimler Benz DB601). Er is verder een ruime hoek ingericht met allerlei grote en kleine vliegtuigonderdelen allemaal opgevist uit zee zoals landingsgestellen, propellers en motoronderdelen.

Sinds enkele jaren hebben wij een Linktrainer in ons bezit. Dit apparaat is de voorloper van de grote moderne simulators, in eigendom van vliegtuigmaatschappijen, waar bemanningen van bepaalde typen vliegtuigen op worden getraind. Misschien wordt het in de toekomst mogelijk onder leiding van een museummedewerker een "vluchtje" met dit apparaat te maken.
Ook aan de kinderen hebben we gedacht. Voor de kleinsten is er een speelhoek, waar ze kunnen tekenen en kleuren. De groteren kunnen in een flightsimulator een rondje boven Texel vliegen of via een computerprogramma een modelvliegtuig besturen. Ook kunnen ze aan de hand van een vragenlijst een speurtocht door het museum maken.
Collectie